Regulamin Organizacyjny

Załącznik Nr 1 do zarządzenia nr 2/2014
Dyrektora Biblioteki Publicznej Gminy Błonie
z dn. 18 lutego 2014 r.


Regulamin Organizacyjny
Biblioteki Publicznej Gminy Błonie

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Biblioteka Publiczna Gminy Błonie realizuje swoje zadania i działa na podstawie:
a) Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 406 ),
b) Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r., poz. 642 z późn. zm.),
c) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z póżń. zm.),
d) Statutu Biblioteki Publicznej Gminy Błonie nadanego Uchwałą Nr XXXIX/302/13
Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 18 listopada 2013 r.,
e) Innych przepisów obowiązujących w tym zakresie.

§ 2

1. Regulamin Organizacyjny Biblioteki zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Biblioteki Publicznej Gminy Błonie.
Regulamin nadawany jest przez Dyrektora Biblioteki po zasięgnięciu opinii Organizatora.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
a) Bibliotece – należy przez to rozumieć - Bibliotekę Publiczną Gminy Błonie,
b) Dyrektorze – należy przez to rozumieć – Dyrektora Biblioteki Publicznej Gminy Błonie,
c) Organizatorze – należy przez to rozumieć – Organ powołujący Bibliotekę,
d) Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć - Filię Biblioteki,
e) Zakresie czynności – należy przez to rozumieć – obowiązki i uprawnienia wyznaczone dla określonego stanowiska pracy i pracownika zatrudnionego na tym stanowisku.

§ 3

Nadzór nad działalnością Biblioteki sprawuje Burmistrz Błonia.

II. Zadania Biblioteki

§ 4

Zadaniem Biblioteki zgodnie z postanowieniami Statutu jest gromadzenie, opracowywanie
i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stymulowanie, rozwijanie i zaspokajanie zróżnicowanych potrzeb czytelniczych, oświatowych, kulturalnych i informacyjnych mieszkańców gminy.
§ 5
1. Zadania te Biblioteka realizuje przez :
a) gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących danego regionu, jak również nadzór nad właściwym doborem materiałów bibliotecznych do podległych filii,
b) udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych,
c) prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej,
d) popularyzację ksiązki i czytelnictwa,
e) współpracę z bibliotekami innych sieci, instytucjami upowszechniania kultury, organizacjami i towarzystwami w rozwijaniu i zaspakajaniu potrzeb oświatowych
i kulturalnych społeczeństwa,
f) doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej.

III. Struktura organizacyjna Biblioteki

§ 6

1. Biblioteka jest zarządzana przez Dyrektora, którego powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta, ustalając zakres jego obowiązków, uprawnień oraz odpowiedzialności.
2. Dyrektor reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.
3. Dyrektor odpowiedzialny jest za ścisłe przestrzeganie przez podległych mu pracowników Kodeksu Pracy, Statutu Biblioteki oraz postanowień niniejszego Regulaminu.
4.W strukturze Biblioteki tworzy się działy, filie i samodzielne stanowiska.
5. W strukturze Biblioteki tworzy się następujące działy:
a) Wypożyczalnia dla dorosłych, dzieci i młodzieży
b) Czytelnia
6. W strukturze Biblioteki tworzy się następujące filie:
a. Filia biblioteki w Bieniewicach,
b. Filia biblioteki w Górnej Wsi,
c. Filia biblioteki w Radzikowie,
d. Filia biblioteki w Passie.
7. W strukturze Biblioteki tworzy się samodzielne stanowiska pracy :
a) Główny Księgowy,
b) Specjalista ds. komputeryzacji.

§ 7

Wszystkie komórki organizacyjne Biblioteki są zobowiązane do wzajemnej współpracy oraz
uzgadniania projektów działań, jeżeli dotyczą pracy Biblioteki jako całokształtu.

§ 8

1. W Bibliotece zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej i obsługi.
2. W Bibliotece mogą być zatrudniani specjaliści z różnych dziedzin, związanych z jej działalnością.

IV. Organizacja Biblioteki - zakresy działania komórek organizacyjnych

§ 9

1. Komórkami organizacyjnymi Biblioteki są poszczególne filie oraz samodzielne stanowiska. Wszyscy pracownicy realizują zdania nałożone niniejszym Regulaminem oraz odpowiadają za ich prawidłowe wykonanie.
2. Funkcjonowanie komórek organizacyjnych opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności pracowników, zajmujących samodzielne stanowiska, za wykonanie powierzonych zadań.

§ 10

Do zadań Dyrektora należy :

1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy ze wszystkimi osobami zatrudnionymi w Bibliotece.
2. Reprezentowanie Biblioteki na zewnątrz.
3. Kierowanie pracą Biblioteki, poprzez:
a) ogólny nadzór nad pracą Biblioteki,
b) ustalenie regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy oraz regulaminów poszczególnych działów Biblioteki,
c) wprowadzanie w życie uchwał organów nadrzędnych,
d) analizę funkcjonowania stanowisk pracy w Bibliotece,
e) wydawanie decyzji w sprawach należących do właściwości Biblioteki,
f) reprezentowanie Biblioteki w sprawach zewnętrznych, w tym prowadzenie negocjacji w obrocie cywilno-prawnym,
g) rozdzielanie nagród i wyróżnień,
h) nakładanie kar porządkowych,
i) ogólny nadzór nad realizacja budżetu Biblioteki,
j) ustalanie strategii i kierunkowych decyzji merytorycznych, organizacyjnych i administracyjnych,
k) podpisywanie pism wychodzących na zewnątrz, w tym w szczególności dotyczących spraw finansowych,
l) współpracę z innymi instytucjami kultury, placówkami samorządowymi, stowarzyszeniami itp.,
m) promocję Biblioteki poprzez prowadzenie działalności informacyjnej, kulturalno-oświatowej, wystawienniczej, wydawniczej oraz współpraca z komórkami ds. promocji w urzędach samorządowych i ze środkami masowego przekazu,
n) badanie stanu i stopnia zaspokajania potrzeb użytkowników bibliotek, analizowanie stanu, organizacji i rozmieszczenia bibliotek oraz formułowanie i przedstawianie organizatorom propozycji zmian w tym zakresie,
o) przygotowywanie i redagowanie sprawozdań oraz opracowywanie analiz rocznych z działalności Biblioteki,
p) koordynowanie funkcjonowania całego systemu biblioteczno -informacyjnego Biblioteki, w zakresie gromadzenia, opracowania, przechowywania i udostępniania zbiorów oraz informacji,
q) nadzór i odpowiedzialność za udział w przetargach przeprowadzanych przez Bibliotekę (zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych),
r) nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ppoż.,
s) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Biblioteki,
t) prowadzenie akt osobowych wszystkich pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
u) prowadzenie dokumentacji dotyczącej czasu pracy wszystkich pracowników Biblioteki.
3. Przygotowywanie wniosków dotyczących pozyskiwania środków pozabudżetowych i dotacji finansowych dla Biblioteki.
4. Powierzone zadania Dyrektor wykonuje przy pomocy pracowników zatrudnionych w Bibliotece.
5. Dyrektor na podstawie zarządzenia może powoływać spośród pracowników doraźne Komisje i Zespoły dla określonych spraw.
6. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje Główny Księgowy lub wyznaczony pracownik.

§ 11

Do zadań Głównego Księgowego należy:

1. Sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem obowiązków z
zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej.
2. Opracowywanie okresowej informacji o sytuacji finansowej Biblioteki.
3. Kierowanie rachunkowością, w tym;
a) organizowanie księgowości, kalkulacji i sprawozdawczości,
b) organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych dla
prowadzenia rachunkowości,
c) przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg dokumentów księgowych oraz
oraz sprawozdań finansowych.
4. Sprawowanie nadzoru w zakresie finansowania inwestycji i remontów.
5. Likwidowanie należności i zobowiązań.
6. Organizowanie kontroli i sprawowanie nadzoru nad gospodarką
materiałową.
7. Wydawanie wytycznych i instrukcji w zakresie rachunkowości, zasad
gospodarki finansowej, a w szczególności wewnętrznego systemu
ekonomiczno – finansowego obowiązującego w Bibliotece.
8. Sporządzanie projektu budżetu.
9. Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu zatrudnienia.
10. Prowadzenie spraw socjalnych na rzecz pracowników i ich rodzin.
11. Prowadzenie ewidencji wyjazdów służbowych pracowników Biblioteki.
12. Prowadzenie ewidencji środków trwałych.
13. Nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji składników majątkowych Biblioteki.

§ 12

Do zadań Specjalisty ds. komputeryzacji należy :

a) bieżący nadzór i konserwacja sieci komputerowej w Bibliotece i filiach,
b) nadzór i wdrażanie programów specjalistycznych oraz programów wspomagających zarządzanie Biblioteką,
c) określanie stanu faktycznego oraz wnioskowanie o zmianę lub zakup sprzętu komputerowego,
d) prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki,
e) administrowanie siecią informatyczną w Bibliotece polegające na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania bazy danych oraz bezpieczeństwo przetwarzania i przechowywania informacji w bazie,
f) tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych.

§ 13

Do zadań Wypożyczalni dla Dorosłych , Dzieci i Młodzieży w szczególności należy :

a) gromadzenie księgozbioru przeznaczonego do wypożyczania dorosłym, młodzieży oraz dzieciom zgodnie z ustalonymi zasadami,
b) wypożyczanie książek czytelnikom, stosując wolny dostęp do półek i udostępnianie na miejscu księgozbioru podręcznego,
c) katalogowanie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych zgodnie z przyjętymi zasadami,
d) egzekwowanie zwrotu wypożyczeń materiałów bibliotecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
e) udzielanie czytelnikom pomocy przy korzystaniu ze zbiorów i katalogu,
f) organizowanie pracy kulturalno-oświatowej upowszechniającej książkę i czytelnictwo,
g) prowadzenie ewidencji udostępniania zbiorów,
h) prowadzenie ewidencji zbiorów bibliotecznych,
i) selekcja materiałów zniszczonych, zdezaktualizowanych i zbędnych oraz prowadzenie dokumentacji ubytków,
j) udział w inwentaryzacjach zbiorów (skontrum),
k) konserwacja zbiorów,
l) prowadzenie usług internetowych (Czytelnia Internetowa),
ł) prowadzenie usług kserograficznych.

§ 14

Do zadań Czytelni w szczególności należy :

a) udostępnianie zbiorów wraz z doradztwem i doborem literatury,
b) dobór materiałów bibliotecznych stosownych do działów,
c) tworzenie i wzbogacanie warsztatu informacyjno-bibliograficznego,
d) udostępnianie czasopism.

§ 15

Do zadań Filii bibliotecznych w szczególności należy :

a) gromadzenie, katalogowanie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych,
b) przechowywanie i konserwacja zbiorów,
c) wypożyczanie książek czytelnikom, stosując wolny dostęp do półek i udostępnianie na miejscu księgozbioru podręcznego,
d) egzekwowanie zwrotów wypożyczonych materiałów bibliotecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
e) udzielanie czytelnikom pomocy przy korzystaniu ze zbiorów i katalogu,
f) organizowanie pracy kulturalno-oświatowej upowszechniającej książkę i czytelnictwo,
g) prowadzenie ewidencji zbiorów bibliotecznych,
h) prowadzenie dokumentacji działalności (statystyk),
i) selekcja materiałów zniszczonych, zdezaktualizowanych i zbędnych oraz prowadzenie dokumentacji ubytków,
j) udział w inwentaryzacjach zbiorów (skontrum).

V. Postanowienia porządkowe

§ 16

Prawa i obowiązki pracowników, czas pracy poszczególnych komórek organizacyjnych określa Regulamin pracy Biblioteki.

§ 17

Zasady udostępniania zbiorów i zakres świadczonych usług określa Regulamin korzystania ze zbiorów i usług Biblioteki.

§ 18

1. Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inna osobę do podpisywania pism wychodzących.
2.Wszelkie akty prawne i decyzje pociągające za sobą zobowiązania pieniężne powinny być przed podpisaniem uzgodnione z Głównym Księgowym.
3. Sprawozdania finansowe i dokumenty wymagające zatwierdzenia podpisuje Dyrektor i Główny Księgowy.
4. Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują pracownicy prowadzący sprawę.

VI. Ogólny tryb załatwiania spraw – system decyzyjny

§ 19

W Bibliotece obowiązują następujące zasady w zakresie podejmowania decyzji :
1. Decyzje problemowe podejmuje Dyrektor i przekazuje do wykonania pracownikom.
2. Bieżące decyzje, zgodnie z zakresem odpowiedzialności podejmuje Dyrektor i samodzielni pracownicy.
3. Szczegółowe decyzje w sprawach kadr, planowania, gospodarki finansowej i rzeczowej podejmuje Dyrektor po konsultacji z samodzielnymi pracownikami.

VII. Kontrola wewnętrzna

§ 20

1. Kontrolę wewnętrzną sprawuje Dyrektor Biblioteki.
2. Kontrole wewnętrzne planowane i doraźne, przeprowadzane są w celu sprawdzenia:
a) prawidłowości wykonywania zadań przez pracowników ,
b) zgodności spraw załatwianych z obowiązującymi przepisami prawa, Statutem Biblioteki i regulaminami wewnętrznymi,
c) przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych.
3. Wszyscy pracownicy wykonują funkcje samokontrole w stosunku do zagadnień wyznaczonych im niniejszym Regulaminem oraz zakresami czynności.

VIII. Wydawanie aktów prawnych

§ 21

1. Przepisy wewnętrzne wydaje Dyrektor w formie zarządzeń, pism, instrukcji w celu zapewnienia realizacji zadań określonych w aktach prawnych, a także w celu ukierunkowania działalności Biblioteki oraz podległych filii.
2. Po podpisaniu przez Dyrektora, akt prawny podlega ewidencji w Bibliotece.
3. Zarządzenia, pisma, instrukcje otrzymują adresaci niezwłocznie po ich podpisaniu.
Odpowiedzialny za ich rozesłanie jest Dyrektor.

IX. Rozpatrywanie skarg i wniosków

§ 22

1. Wszystkie komórki organizacyjne zobowiązane są do merytorycznego rozpatrzenia skarg
i wniosków w sprawach dotyczących ich zakresu działania, w trybie i na zasadach określonych w kpa.
2. Za terminowość i treść merytoryczną odpowiedzi na skargi i wnioski ponoszą odpowiedzialność pracownicy prowadzący sprawę.
3. Sprawy skarg i wniosków prowadzi Dyrektor i kieruje je do właściwych adresatów.

X. Prawa i obowiązki pracowników

§ 23

Prawa i obowiązki pracowników Biblioteki określa Kodeks Pracy oraz przepisy wykonawcze.


§ 24

1. Do podstawowych obowiązków pracowników Biblioteki należy:
a) przestrzeganie obowiązującego prawa,
b) wykonywanie zadań Biblioteki sumiennie, starannie i terminowo,
c) staranne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonego,
d) zachowanie uprzejmości w kontaktach ze zwierzchnikiem, współpracownikami oraz osobami korzystającymi z usług Biblioteki.

§ 25

Pracownicy Biblioteki wykonują zadania indywidualnie, określone w zakresach czynności ustalonych przez Dyrektora Biblioteki.

§ 26

Pracownicy Biblioteki podlegają odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków oraz ustalonego porządku i dyscypliny na podstawie przepisów Kodeksu Pracy oraz niniejszego Regulaminu.

§ 27

Wszyscy pracownicy Biblioteki zobowiązani są do kierowania się w pracy dobrem Biblioteki, interesem jej klientów i przestrzegania zasad etyki zawodowej i zachowania tajemnicy służbowej

§ 28

Pracownik ma prawo do wynagrodzenie stosownego do zajmowanego stanowiska
i posiadanych kwalifikacjach na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 29

Pracownik Biblioteki uprawniony jest do składania skarg i wniosków Dyrektorowi we wszystkich sprawach wiążących się ze stosunkiem pracy.

XI. Postanowienia końcowe

§ 30

1. Częścią Regulaminu Organizacyjnego są zakresy czynności pracowników, znajdujące się w teczkach osobowych.
2. Integralną część Regulaminu Organizacyjnego stanowi schemat organizacyjny Biblioteki-
(załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu).
3. Zmiany do Regulaminu wprowadza się w formie aneksu
4. Traci moc Regulamin Organizacyjny Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Błoniu z dnia 15 marca 2004 r.
5. Regulamin wchodzi w życie po zaopiniowaniu przez Burmistrza Błonia, w terminie 14 dni
od dnia podpisania.

 

Opublikowane przez: | Data wprowadzenia: 2016-02-12 13:31:52.

Zobacz:
 Regulamin Organizacyjny .  Regulamin korzystania z usług Biblioteki . 
Data wprowadzenia: 2016-02-12 13:31:52
Opublikowane przez: